
مدیریت محصول چیست؟
سلام
امروز می خواهیم با مفهومی به نام مدیریت محصول آشتا بشویم
با من هراه باشید
مدیریت محصول چیست؟
تحول هميشه شامل راهاندازي محصولت جديد، خدمات و تعامل با مشتري است.
همچنين در دل خود روشهاي جديدي را براي برقراري تعامل يا مشارکت با مشتريان و شرکتها دارد
از ديدي کلان، کسب وکارها همچنان به تغيير خود ادامه خواهند داد و مديران محصول همچنان در اين چشم انداز تکاملي به عنوان بازيگرهاي اصلي تلاش ميکنند.
در قلب موفقيت، يک ذهنيت مديريت محصول است که شرکتها را براي هر کاري آماده نگه ميدارد؛ چرخه هاي عمر جديد را از قديمي ها ايجاد کنند و يا محصولي را
در طو ل مسير دوباره بسازند.
محصول چیست؟
محصول مجموعهای از مشخصه ها(توابع، ویژگیها ،مزایا و کارکردها)هستند و میتوانند مانند کالاهای فیزیکی، مشهود یا مانند خدمات و نرمافزارها یا ترکیبی از هر دوی آنها، نامشهود باشند. این شروع خوبی است. اما موارد بیشتری وجود دارد.
یک محصول همیشه یک مورد مستقل و تنها نیست. بلکه، در بیشتر شرکتها، سلسله مراتبی از محصول و خدمات وجود دارد. یک محصول ممکن است بخشی از محصول یا خط تولید دیگری باشد که با گروهی از محصولات بسته بندی شده باشد یا به عنوان یک راه حل یا سیستم برای پاسخگویی به مجموعه های گستردهای از نیازهای مشتری ارائه شود. بعضی اوقات مسیرها و یا راه حل های محصول ، بخشی از یک نمونه کار بزرگ تر در شرکت هستند. از طرف دیگر، محصولت میتوانند به عناصر محصول، ماژولها یا اصطلاحات (مانند کارت اعتباری یا بیمه نامه) تقسیم شوند .
محصول ممکن است بر روی پلتفرمهای محصول یا معماری محصول ساخته شوند .
به عنوان مثا ل؛ اگر شما مدیر محصول یک سیستم ناوبری اتومبیل بودید، مسئولیت یک ماژول برای یک راه حل بزرگتر را برعهده داشتید. سیستم ناوبری بخشی از مجموعه ناوبری از راه دور اتومبیل است که همچنین ممکن است به آنتن ها، دوربینها و رادارها هم وصل باشد. علاوه براین شما ممکن است مسئول به کارگیری تکنولوژی از یک شریک خارجی و ادغام آن قطعات در یک سیستم فرعی باشید که در نهایت با سیستم بزرگتری ادغام خواهد شد. درحالیکه شما ممکن است مسئول ناوبری باشید ، یک مدیر محصول دیگر مسئول سیستم سرگرمی است. با همه این تفاسیر، مصرف کنندگان یا کاربران نهایی، اتومبیل را به عنوان یک راه حل برای نیازهای حمل و نقل خود خریداری میکنند.
این چشم انداز برای مدیران محصول که بعضاً در مورد جایگاه مناسب خود نگرانی دارند و همچنین برای کارفرمایانی که مجبورند به درستی مدیریت محصول را در شرکت سازماندهی کنند، اهمیت دارد.
مدیریت چیست ؟
در بیشتر کتابهای مدیریت، تعاریف به طور کلی شامل چرخه معمول عناصر کسب وکاری، از جمله تعیین اهداف، ایجاد انگیزه در مردم، استفاده از منابع، تصمیم گیری و ارزیابی نتایج است.
مدیریت، تنظیم افراد و فرایندها جهت به انجام رساندن کارها و دستیابی به اهداف و نتایج مطلوب است. مدیریت، «فرماندهی و کنتر ل» و دستور دادن به افراد دور و بر نیست. همچنین هدفش ایجاد بوروکراسی مداوم هم نیست. در کسب وکارهای مدرن، مدیریت به این معنی است که همکاری و کمک متخصصان سازمان، برای تصمیم گیری و دستیابی به اهداف تحت کنترل آورده شده و استفاده میشود .
اگر درک کنید که مدیریت یک نظم بین سازمانی و بین عملکردی است؛ درک نقش مدیر محصول آسانتر خواهد بود. در مدیریت محصول فردی که بعد کسب و کاری یک محصول را مدیریت میکند، مدیر محصول است .
بااین حا ل، با در نظر گرفتن تعریف چند وجهی محصول که بیان کردیم؛ در نظر گرفتن رابطه یک به یک بین محصول و مدیر محصول درست نیست. درحالیکه این مدل ممکن است در بعضی از شرکتها درست باشد. همانطور که قبلاً اشاره کردم یک مدیر محصول میتواند مسئول کل یا بخشی از پلتفرم یا معماری محصول، ماژول یا مجموعه ای از ماژول ها، صف محصول (پورتفولیو محصولی)، یا مجموعه صفهایی از محصول (نمونه کار بزرگ) باشد .
و اما مدیریت محصول چیست ؟
مدیریت محصول عبارت است از مدیریت کسب وکار محصول ، صف های محصول یا پورتفولیوها و به طور کلی در جهت خلق ارزش حداکثری در طی چرخه های زندگی آنها است. مدیریت محصول شبیه به مدیریت مشاغل کوچک، در یک کسب وکار بزرگتر است. همانطور که قبلاً به آن اشاره کردم یک سازمان بعضی اوقات یک محصول و بعضی اوقات دارای چندین محصول است .
مدیریت محصول در اصل الگویی برای کسب وکار یک سازمان است. این مدل شامل:
کشف، نوآوری، استراتژی سازی، آزمایش، برنامه ریزی، توسعه، معرفی، مدیریت و بازاریابی محصول و غیره و همچنین انجام آن برای بارها و بارها است. به همان سرعتی که بازارها در حال حرکت هستند. علاوه بر این؛ مدیریت محصول باعث تغییر در ژنتیک سازمان به شکل مثبت یا منفی در عین تغییر در سطح عملکردهای کسب وکاری میشود.مدیریت محصول فقط یک فرایند نیست. بلکه مدیریت محصول یک سیستم پویا ایجاد میکند که به عملکرد تعداد زیادی از افراد و فرآیندهای متصل به هم برای حیات محصول و پورتفولیوهای متعدد وابسته است
خوشحال میشم نظرات خودتون را در قالب کامنت یا ایمیل با من به اشتراک بگذارید
از همراهیتون سپاس گذارم
منبع: کتاب راهنمای بقا مدیر محصول .نوشته استیون هینز